Paikallisuutiset

Kehitystyö kantoi hedelmää – Sisältö- ja ulkoasumuutoksia tehnyt Perhonjokilaakso ponkaisi kakkoseksi paikallislehtikilpailussa: "Menestyksemme on tosi mahtava juttu"

Perhonjokilaakson menestys paikallislehtikilpailussa saa hymyn myyntipäällikkö Heidi Rinteen (vas.), päätoimittaja Sanni Ahon ja toimittaja Maija Ahosen huulille.
Perhonjokilaakson menestys paikallislehtikilpailussa saa hymyn myyntipäällikkö Heidi Rinteen (vas.), päätoimittaja Sanni Ahon ja toimittaja Maija Ahosen huulille. Kuva: Vili Ruuska

– En ole pohjimmiltani kilpailuhenkinen. Se kuitenkin motivoi tekemään asioita, että on ammatillinen kilpailu, josta saa palautetta ja josta näkee sijoituksensa. Tavoitteet ovat mukavia.

– Tavoite tulee asettaa sellaiselle tasolle, että vähän joutuu kurkottelemaan, mutta siihen on mahdollista yltää.

Ensimmäinen sitaatti kuuluu Perhonjokilaakso-lehden päätoimittajaSanni Aholle,toinen toimittajaMaija Ahoselle. Lausunnot kielivät päättäväisyydestä ja päämäärätietoisuudesta. Tulkintaa vahvistaa Ahon täydentävä kommentti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tulohaastattelussani lehdessämme vuonna 2018 menin julistamaan, että haluan voittaa paikallislehtikilpailun. Nyt tuntuu todella hyvältä olla viiden parhaan kerran viikossa ilmestyvän paikallislehden joukossa, Aho kuvailee ikionnellisena tuntojaan.

– Menestyksemme on tosi mahtava juttu. On silti tärkeintä, että lukijoille lehtemme olisi maailman paras paikallislehti, Ahonen lausuu juhlallisesti.

Kakkossija Sanomalehtien liiton järjestämässä paikallislehtikilpailussa ei ole päätepiste tavoiteasettelulle. Seuraavaksi digipuolella halutaan niittää mainetta – hyvätasoista printtilehteä unohtamatta.

Paikallislehtikilpailussa on määritelty pari kuukautta kestävä kilpailuaika. Sinä aikana on kolme etukäteen arvottua kisaviikkoa, joista jokainen ilmoitetaan lehdille erikseen vasta viikon lehden ilmestymisen jälkeen. Lehti saa valita mielestään parhaimman paperilehtensä näiltä viikoilta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Valittu lehti lähetetään Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun journalismin opiskelijoille arvioitavaksi. He päättävät lehtien paremmuusjärjestyksen erinäisistä arviointikriteereistä muodostuvan arvosanakeskiarvon perusteella. Kriteerien avulla arvioidaan esimerkiksi lehden vuorovaikutuksellisuutta lukijoiden kanssa, ulkoasua ja sisältöä.

Perhonjokilaakson toimituksen valinta oli 11. huhtikuuta julkaistu lehti. Kilpailulehdessä nuoret pääsivät ääneen Kaustisen Puhkion laskettelurinnettä käsittelevässä jutussa, ja muttia maisteltiin Perhon seurakunnan perinneruokaviikolla.

Aho on sitä mieltä, että sisällöllä erotutaan paikallislehtikilpailussa. Myös juttuelementtien monipuolisuudesta on varmasti hyötyä kilpailussa. Palautetta kilpailulehdestä ei ole vielä tullut, mutta kyseiset osa-alueet toimivat selvästi tulosten perusteella.

– Jo viime vuonna saimme kärkipisteet lukijan osallistamisesta. Lehdessämme on aktiivinen tekstiviestipalsta. Osallistamme lukijoita käyttämällä hyväksi sosiaalista mediaa. Esimerkiksi kilpailulehteen olimme keränneet lukijoilta muttimuistoja Facebookissa, Aho latelee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vuoden 2018 paikallislehtikilpailusta saatu palaute sysäsi liikkeelle muutosprosessin. Paperilehden sisältöä ja ulkoasua terävöitettiin. Aho kertookin, että kehitystä on tapahtunut huomattavasti vuodessa.

– Olemme tehneet enemmän isoja juttuja kuin ennen. Kerran viikossa on vähintään yksi kunnon henkilöhaastattelu. Esimerkiksi nimipäivähaastattelut ovat olleet todella suosittuja.

– Oli tarkoitus tehdä sisältö- ja ulkoasumuutoksia sillä ajatuksella, miten olisi helpompaa saada lehti kasaan. Meillä menee kahdeksan tuntia tehokasta työaikaa lehden taittoon – ennen on ollut paljon enemmän. Nyt aikaa jää pienen osallistavan sisällön ja nettikärkisten juttujen tekemiseen, Aho avaa muutosta.

Hyvällä tiellä ollaan muttei maalissa. Lehteä voi aina parantaa, ja siihen luonnollisesti pyritään. Erinomainen motivaattori uusiin kehitysaskeliin on lehden 50-vuotisjuhlavuosi, joka häämöttää jo nurkan takana.

Ensimmäinen Perhonjokilaakso ilmestyi 1.10.1970. Syksyn suuri ponnistus onkin juhlalehti, jonka laajuudeksi on kaavailtu "ainakin 50 sivua". Juhlavuosi kuitenkin näkyy lehdessä heti tammikuusta alkaen.

Rakenteellisesti dramaattisia muutoksia ei ole luvassa. Lehden runko pysyy samana, mutta joitakin viilauksia tullee. Ahon sanoin aina pitää muuttaa jotain.

Silloinkin, kun menee hyvin.

Perhonjokilaakso on osa KPK Mediaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä