perjantai 13.12.2019 | 06:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kaustisen eläkeliiton yhdistys kisaa Euroopan kulttuuriperintöpalkinnosta 2020 Humppilan ja Lauttasaaren kanssa – Palkintoa tavoittelee myös museorautatiehanke, johon liittyy Kälviän Riipasta siirretty asemarakennus

Palkinnon tarkoituksena on lisätä eurooppalaisten tietoisuutta kulttuuriperinnöstään sekä tuoda esiin hyviä malleja kulttuuriperinnön säilyttämiseksi.

Minna Mustonen Perhonjokilaakso
Ke 13.11.2019 klo 11:15 [päivitetty ke 13:30]

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Eläkeliiton Kaustisen yhdistys Tervaa ja paanuja talkootyönä -hankkeineen, Humppilan museorautatieasema ja Lauttasaaren kartanon restaurointi Helsingissä kilpailevat Euroopan kulttuuriperintöpalkinnoista 2020.

Euroopan kulttuuriperintöpalkinnot – European Heritage Awards / Europa Nostra Awards – ovat kulttuuriperintöalan korkein kunnianosoitus Euroopassa. Palkintoa voi hakea kulttuuriperintökohteen kunnostushankkeelle, merkittävälle tutkimus- tai digitointihankkeelle, yksilön tai yhteisön kulttuuriperintötyölle omistautuneelle toiminnalle ja koulutukselliselle tai kulttuuriperintötietoisuutta lisäävälle hankkeelle. Ehdotus voi koskea niin aineellista kuin aineetonta kulttuuriperintöä.

Palkinnon tarkoituksena on lisätä eurooppalaisten tietoisuutta kulttuuriperinnöstään, tuoda esiin hyviä malleja kulttuuriperinnön säilyttämiseksi, lisätä maarajat ylittävää kokemusten ja tietojen vaihtoa, vahvistaa kulttuuriperinnön arvostusta ja tietoisuutta siitä sekä esimerkin avulla rohkaista ihmisiä vastaavanlaisiin hankkeisiin muualla.

Eläkeliiton Kaustisen yhdistyksen hankkeessa katettiin perinteisin menetelmin veistetyin kattopaanuin vuodelta 1859 oleva kirkko ja vuodelta 1778 oleva kellotapuli. Kattopaanuja veistettiin noin 40 000 ja terva hankittiin polttamalla tervahautaa. Kattopaanujen ja tervanvalmistuksen eri työvaiheissa on ollut mukana arviolta yli sata kaustislaista, ja tehtyjä talkootyötunteja on kertynyt noin 10 000. Senioriväestön järjestämät työnäytökset ja tervanäyttely ovat elvyttäneet ja siirtäneet perinnetietoa nuoremmille polville. Sekä kirkko että kellotapuli ovat kaustislaisen Kuorikosken kirkonrakentajasuvun suunnittelemia ja toteuttamia rakennuksia.

Humppilassa palkintoa haetaan vanhalle Kokkolan Riipan pysäkkirakennukselle, joka siirrettiin pääosin talkootyönä Jokioisten Museorautatien varteen uudeksi asemarakennukseksi. Asema avattiin kesäkuussa 2019.

Arkkitehti Bruno Granholmin suunnittelema rakennus on vuodelta 1903. Aseman sisäosissa on käytetty Museorautatieyhdistyksen varastossa olleita 1980-luvun alussa puretun Jokioisten rautatieaseman osia, kuten listoja, väliovia, piletinmyyntiluukku ja aseman odotushuoneen penkit. Jokioisten Museorautatie on kapearaiteinen rautatie Jokioisen ja Humppilan välillä Lounais-Hämeessä. Museorautatie jatkaa vuosina 1898-1974 toimineen Jokioisten rautatien perinnettä ja tallettaa suomalaista kapearaiteisten rautateiden historiaa.

Helsingissä ehdokkaana on Lauttasaaren kartanon restaurointi- ja muutoshanke. Kartanon nykyinen kokonaisuus muodostuu vuonna 1837 rakennetusta kivirakenteisesta päärakennuksesta, 1700-luvun lopulla rakennetusta puurakenteisesta Punaisesta huvilasta sekä Bengt Schalinin suunnitelmien mukaan 1920-luvulla toteutetun kartanopuiston jäänteistä.

Lue täältä lisää Kaustisen tervanpoltosta sekä Riipan asemarakennuksesta:

Torstaiaamusta aloitetaan Kaustisella tervan juoksutus – Mahdollinen sade ei pelota.  Katso video tervahaudalta

Kälviän Riipan asemarakennus siirretään tänään – koenostot ovat parhaillaan käynnissä

Ihan helppoa ei ollut Riipan asemarakennuksen siirto:

"Tämä on pelkkää kiusantekoa!" Kälviän Riipan asemarakennusta ei voidakaan vielä siirtää Ely-keskuksen vaarantamiskieltopäätöksen vuoksi – Kälviän Kotiseutuyhdistys vastustaa siirtoa ja anoo rakennukselle suojelua

#