Mielipiteet

Kuva: Antti Varonen

Vastine kolumniin Anne Rajakankaalta: ”Parintuhannen vuoden sorvaus Sanaan”

Lukijoiden lähettämissä mielipidekirjoituksissa ajatukset ovat kirjoittajan omia. Mielipidekirjoituksen voi lähettää meille osoitteeseen toimitus@perhonjokilaakso.fi

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lehden kolumnisti Antti Haapalan tekstissä 21.8. oli sen verran suorien mutkiksi vetämistä, että kommentoin niistä yhtä tässä.

Lisää aiheesta

Kolumnin otsikko kuului ”Kuka pelkää naispappia?”. Kirjoitus käsitteli mm. tätä aihetta runsaana mielipiteidenkirjona sinne sun tänne ilman raamatunlainauksia.

Olen kirjoittanut mm. tämänkin lehden palstoilla monta kertaa kyseisestä asiasta. Taustakommenttien vuoksi olen ajatellut, että mitähän seurakuntalaiset mahtaisivat tuumia paimentensa sanaroiskeista, jos tietäisivät. En kuulu kansankirkkoon. Aihe on varsinkin ollut, että paikoin valikoidun viiltävästi ja peruuttamattomasti akuutti yhä vapaissa suunnissakin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kolumnissa oli lainausmerkeissä ”Nainen vaietkoon seurakunnassa”. Koko lause ja asian konteksti kertovat rehelliselle lukijalle, millaisesta tietystä tilanteesta Paavali kirjoitti. Lauseenpuolikas kuuluu kokonaisuuteen, jossa Paavali kirjoitti epäjärjestystä aiheuttaneista kokouskäytännöistä seurakunnassa. Tämä, eli naimisissa olevien naisten ojentaminen, kehotus hiljaa olemiseen tilaisuuden aikana, kuuluu myös niihin. Selvästä tilanteesta on kristikunnan tappioksi, kateuden siivittämänä, sorvattu miltei pariksi tuhanneksi vuodeksi naiset vaientava ja alistava oppi ”Jumalan tahtona”.

Lauseenpuolikas kuuluu kokonaisuuteen, jossa Paavali kirjoitti epäjärjestystä aiheuttaneista kokouskäytännöistä seurakunnassa.

Lentävä lause sanookin: olisin ymmärtänyt Raamattua, ellei sitä olisi minulle selitetty.

Paavali käsittelee näissä kohdissa, (jäljempänä oleva, + 1. Tim. 2: 11- 14 ja Jaak.1: 21. ) sikäläistä perinnetapaa, joka oli tullut mukaan seurakunnankokoukseen häiriten opetusta. Itämaisten naisten tapaan naiset eivät keskustelleet vieraiden miesten kanssa vierailutilanteissa muuten kuin omien miestensä kautta. Tapaa esiintyy mm. beduiinien keskuudessa yhä.

Tuolloin kokoonnuttiin kodeissa, jotkut vaimot eivät erottaneet opetustilannetta tavallisesta vierailusta ja toimivat totutusti. Naiset korottivat äänensä kesken saarnan ja huikkasivat aviomiehilleen esim.: Kysy Aabel puhujalta, mitä hän tarkoitti tuolla… Simon, kysy puhuja - Paavalilta, miksi hän sanoi noin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

”Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.” 1. Kor. 14: 33, 35.

Käytetty puhua -verbi, laleo, tarkoittaa nimenomaan lapsellista puhetta ja yleensä äänen pitämistä ilman sanojen sisältöä. Sitä käytettiin mm. lintujen laulusta. Saarnata, julistaa ja opettaa verbejä on yli 50, siis eri tilanteita kuvaten. Tässä puhuttiin vain meluamisesta!

Silloiset juutalaiset naiset eivät olleet saaneet tietoa kirjoituksista samoin nk. heidän miehensä. Kristinuskon uudessa, vapauttavassa ilmapiirissä kysymyksiä heräsi,- tosin väärässä tilanteessa. Jälkimmäinen jae sanoo sen selvästi. Tietenkin aviomies joutui kiusalliseen tilanteeseen vaimonsa innon vuoksi. Kysykööt kotonaan! Koska mukana oli myös ennestään kirjoituksista täysin tietämättömiä, oli tärkeää, ettei opettamista häiritty.

Tapa oli yleinen, koska Timoteuskirjeessä Paavali käsittelee tätä samaa asiaa Eevaan ja Aadamiin viitaten. Eeva otti ohjat käsiinsä, Aadaminkin siihen opettaen, vastoin Jumalan selvää Sanaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kahlitseva ja naisia alistava hallitseminen on ilmoitettu Eevalle yhtenä syntiinlankeemuksen seurauksista hänelle. Kyseessä ei ollut Jumalan käsky Aadamille, että näin tulee tapahtua. Se oli ilmoitus Eevalle, että näin tulisi synnin seurauksena tapahtumaan hänelle (naisille), kuten rikkaruohot ja raataminen Aadamille. Hengellisen elämän rikkakasvit tulee siis perata pois naiskysymyksestäkin, eikä kasvattaa ja suosia niitä viljelykasvien sadon tappioksi Jumalan elopellolla.

Paavali siis oikaisi perinnetapaa. Oikaisusta muovattiin uusi, naisia alistava perinnetapa, selitetty, vaan ei käskynä kirjoitettu! Raamatun naiset, mm. ryöstetystä orjatytöstä koko kansan tuomari Deboraan ja maailmanvallan kuningattareen, Esteriin, asti saivat suunsa auki Sanalle. Jumala ei katso henkilöön, vilpilliset ihmiset sen tekevät.

Anne Rajakangas

Kommentoi  (0) Ilmoita asiavirheestä