Top 5 useimmin vaihdettavat alustanosat – onko sinun autossasi jo vuoro?

Moni autoilija kiinnittää vähän huomiota alustan kuntoon jo siitäkin syystä, että se on poissa silmistä. Kulumiin ja ongelmiin havahdutaan usein vasta siinä vaiheessa, kun ajettavuus on heikentynyt tai alustasta on alkanut kuulumaan epätavallisia ääniä. Alustassakin on kuitenkin osia, jotka vaativat vaihtoa ennemmin tai myöhemmin.

Alatukivarsi kolisee

Kulunut tai vaurioitunut alatukivarsi ilmoittaa itsestään tyypillisesti kolisevalla äänellä. Alatukivarsi kiinnittyy pyörännapaan, korin kiinnityspisteeseen ja iskunvaimentimeen tyypillisesti puslien ja pallonivelen kautta. Tyypillinen ongelma on, että puslat kuluvat tai tukivarsi vääntyy, jolloin ohjaaminen heikkenee.

Auto voi esimerkiksi puoltaa tai ohjaus tuntuu pehmeältä. Myös renkaat voivat alkaa kulumaan epätasaisesti. Alatukivarsi ja puslat eivät kestä mitä vain, kovassa vauhdissa kuoppaan ajaminen voi jo aiheuttaa ongelmia tukivarteen tai esimerkiksi sen takapuslan pulttiin.

Jos aiot vaihtaa alatukivarren itse, kannattaa tarkistaa osanumero vanhasta osasta oikean osan löytämiseksi. Toinen tapa on tilata varaosa rekisterinumerolla netistä. Esimerkiksi varaosatrekisterinumerolla.fi opastaa löytämään sopivat varaosat oman rekisterinumeron avulla. Tukivarren vaihto ei ole joka tapauksessa helpoin huoltotyö ja esimerkiksi kiristysmomentit pitää olla oikein.

Iskunvaimentimet eivät ole vain mukavuustekijä

Alatukivarren kunto vaikuttaa suuntavakauteen, mutta iskunvaimentimet määrittävät, miten hyvin auto käyttäytyy tien epätasaisuuksissa. Ne pitävät pyöräntuentaa kasassa ja takaavat, että renkaat pysyvät tiessä kiinni monttuisillakin teillä.

Jos iskunvaimentimet kuluvat, ajo voi tuntua pomppivalta. Ratti voi myös täristä ja jopa jarrutusmatkat voivat kasvaa. Varsinkin jos alla on painava kuorma tai asuntovaunua tai peräkärryä vedetään, huonokuntoiset iskarit voivat tehdä ajosta vaarallista.

Kaasumäntää käyttävät iskunvaimentimet ovat yleisiä nykyaikaisissa autoissa. Niiden normaali elinikä on noin 100 000 kilometriä. Kuljettajan ajotapa ja ajo-olosuhteet vaikuttavat vaihtoväliin. Vaihto on tehtävä pareittain – aina saman akselin molemmat puolet kerralla.

Pallonivel kolisee jarruttaessa ja töyssyissä

Pallonivel toimii nivelpisteenä alustassa, yhdistäen pyörän ja ohjauksen toisiinsa. Palloniveleen kuuluu metallinen kuula, pesä ja usein suojakumi. Mutta jos välystä syntyy, ongelmat alkavat.

Kulunut tai vaurioitunut pallonivel ilmoittaa itsestään usein kolinana jarruttaessa ja töyssyissä. Pyörän ohjattavuus ja hallinta heikkenevät, joten kuljettaja voi havaita tämän auton ajettavuudessa. Pallonivelen kartiomitta ja asennuspuoli on aina tarkistettava ennen tilausta.

Alustan korjaukset voivat joskus olla hintavia. Autoilijoilla on nykyisin kuitenkin useita tapoja säästää korjauskuluissa. Koska korjaamojen välillä on hintaeroja, kannattaa hintoja vertailla. Alennuskampanjat, kuten Black Friday 2025, voivat myös tarjota edullisia löytöjä varaosia tarvitseville.

Raidepään ongelma voi saada auton puoltamaan

Auton rattia käännettäessä raidepää siirtää liikkeen etupyöriin. Kulunut raidepää voi saada auton puoltamaan ja renkaatkin voivat kulua epätasaisesti. Oudot äänetkään eivät ole poikkeuksellinen oire.

Yleinen vaihtoväli on noin 150 000 km, eli hyvin usein tätäkään osaa ei tarvitse vaihtaa. Huonokuntoiset tiet ja iskut lyhentävät käyttöikää kuitenkin nopeasti. Ostaessa on tärkeää huomioida sopivuus, koko, asennuspuoli, onko kyseessä sisempi raidepää ja onko kierre oikealla kierteellä. Vaihdon jälkeen aurauskulmat täytyy säätää.

Jouset voivat katketa

Jouset kantavat koko auton painon ja tekevät tiivistä yhteistyötä iskunvaimentimien kanssa. Ajan, korroosion ja tiesuolan vaikutuksesta teräs voi haurastua ja lopputuloksena voi olla jousen katkeaminen. Tästä voi seurata epämiellyttäviä kokemuksia, kuten renkaan puhkeaminen.

Vähintä mitä jokainen kuski voi tehdä, on huolehtia öljyn ja muiden nesteiden riittävyydestä ja laadukkuudesta sekä rengaspaineista. Joskus osat kuitenkin tulevat tiensä päähän kaipaavat vaihtoa.