maanantai 27.1.2020 | 01:22
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Elämän sana arjessa: Heikkojen vapauttaja

Perhonjokilaakso
Su 12.1.2020 klo 07:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Kirkkovuoden teksteissä olemme nyt siirtyneet joulusta Jeesuksen toiminnan alkuun, johon sijoittuu kertomus Hänen kasteestaan. Johannes, Jeesuksen sukulainen, oli kastanut väkeä Jordanilla vedellä ja julistanut Jumalan valtakunnan tulemista. Johanneksen evankeliumissa Johannes todistaa Jeesuksen kasteesta, että hän on nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. ”Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.”

Mikä on Pyhän Hengen kaste? Sitä selventävät Jeesuksen viimeisimmät sanat ennen Hänen taivaaseenastumistaan: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

Vielä tässäkin tilanteessa löytyi Jeesuksen lähimmästä oppilaspiiristä epäilijöitä. Silti hekin saivat saman käskyn. Joukossa oli mukana Pietari, joka vain vähää aikaisemmin oli kolmesti kieltänyt tuntevansa Jeesusta. Hänkin sai saman käskyn kastaa Pyhällä Hengellä.

Pyhää Henkeä ei siis annettu uskossaan varmoille, vaan heikoille ja vajavaisille. Tässä juuri onkin ydin Jeesuksen opetuksesta, siitä mitä hän on käskenyt meidän noudattaa. Ilosanoma siitä, että meille on juuri syntynyt taakkojen vapauttaja, niiden kantaja, ei ole vahvoja varten. Jeesus kutsui oppilaikseen jäseniä eri yhteiskuntaluokista, myös kaikkein heikoimmista ja syrjityimmistä, huonoimpina pidetyistä.

Juuri kaikkein heikoimpien luokse Jeesus tulee kasteessa, ja pysyy siellä maailman loppuun asti. Jeesuksen sanoma, se mitä meidän kuuluu noudattaa, on ytimeltään yksinkertainen:

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi. Toinen on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näitä suurempaa käskyä ei ole.” Vaikka sanoma itsestään on helppo, sen noudattaminen sitäkin vaikeampaa. Kuka osaa rakastaa Jumalaa yli kaiken muun – mitä se itse asiassa tarkoittaakin? Kuka kykenee rakastamaan lähimmäistään kuin itseään – eikö oma napa ole aina loppupeleissä se ykkönen?

Jeesuksen ohjelma on helppo teoriassa, mutta käytännössä erittäin vaikea toteuttaa. Kuitenkin juuri heikoille, vajavaisille ja epäonnistujille Jumala valmisti Pyhän Hengen kasteen, Jeesuksen kautta. Meidän ei tarvitse esittää mitään, olla mitään erityistä.

#