maanantai 28.11.2022 | 02:56
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Perhonjokilaakson kokonaistavoittavuus kasvoi – Perhistä seuraa viikoittain digitaalisesti ja printtinä yhteensä 18 000 lukijaa

Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan sanomalehtiä lukee 95 prosenttia suomalaisista.

Sanni Aho
Ke 28.9.2022 klo 16:00

KMT 2022 -tutkimuksessa oli mukana 38 valtakunnallista tai maakunnallista sanomalehteä, 92 paikallislehteä ja 38 kaupunkilehteä. Tutkittujen lehtien määrä oli 14 lehteä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Myös Perhonjokilaakso ja muut Hilla Groupiin kuuluvat lehdet ovat Kansallisessa Mediatutkimuksessa mukana. Raportissa lukijamäärät ja tavoittavuudet on ajettu kolmessa ryhmässä: valtakunnalliset ja maakunnalliset sanomalehdet, kaikki sanomalehdet sekä kaikki sanomalehdet ja kaupunkilehdet. Jokaisesta ryhmästä on sekä lukijamäärät ja peittoprosentit että tavoittavuuden jakauma eri lukutapoihin.

Perhonjokilaakson kokonaistavoittavuus kasvoi viime vuodesta. Kerran viikossa ilmestyvä paikallislehti tavoittaa tutkimuksen mukaan nyt 18 000 lukijaa viikossa, kun lasketaan sekä printtilehden että digitaalisen julkaisun lukijat. Viime vuonna Perhiksen viikottainen kokonaistavoittavuus oli KMT-tutkimuksen mukaan 15 000.

Painettua lehteä lukee keskimääräisesti 13 700 lukijaa.

Konsernin lähistöllä ilmestyvien paikallislehtien kokonaistavoittavuus on Kalajokilaaksolla 25 000 lukijaa, Lestijoki-lehden kokonaistavoittavuus on 16 000 lukijaa, Kalajokiseudulla 17 000 ja Haapavesi-lehdellä 12 000.

Maakuntalehti Keskipohjanmaalla kokonaistavoittavuus oli 85 000 lukijaa.

Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa lukijaa. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 90–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.

Sanomalehdet ja kaupunkilehdet tavoittavat kaikista vähintään 15-vuotiaista suomalaisista 97 prosenttia. Ikäryhmittäin ja ammattiryhmittäin vaihteluväli on 91–98 prosenttia ja tulotasoittain 96–98 prosenttia.

Koko väestöstä joka kymmenes lukee vain painettua lehteä, aivan kuten vuotta aiemminkin. Vain digitaalisen sanomalehden lukijoiden osuus lisääntyi yhdellä prosenttiyksiköllä. Sekä painettua että digitaalista sanomalehteä lukevien osuus laski kaksi prosenttiyksikköä.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digitaalinen lukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 94 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 55 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä painettua sanomalehteä lukee neljä viidestä (79 %), ja 15–34-vuotiaista vain vajaa kolmannes (30–31 %).

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee reilut 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 418 000 suomalaista.

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.